Lutinus och första dagarna som ruvare

I föregående inlägg glömde jag skriva att dagen innan embryointeföringen började jag med ytterligare medicinering. Den här gången Lutinus, progesteron i form av vaginaltabletter. Doseringen är tre tabletter per dag fram till positivt graviditetstest, alternativt mens. Jag skulle nog säga att av all medicinering som jag tagit under behandlingen så skulle jag helst sluppit Lutinus. Den är inte så jobbig att ta, man för upp den med hjälp av en applikator och den är mycket mindre en tampong. Men sen ska ju resterna ut, den smälter där inne och kommer sen ut som en brustablett som luckrats upp halvvägs. Så under dagen kommer det ut som i klumpar och det känns som att man kissar på sig. Hade trosskydd men hade man otur att mycket kom ut samtidigt räckte knappt ens det. 
 
Man ska ju leva som gravid efter återföring, man har ju fått ett litet embryo i kroppen. Jag slutade dricka alkohol så snart behandlingen började men sen har jag även tänkt på att inte äta charkisar eller opastöriserade ostar. Däremot var jag livrädd för att röra mig, vågade inte lyfta tungt och fick lite smått panik när jag hostade kraftfullt eller nös. Det här berodde i för sig på att jag fick ganska ont i magen de första dagarna när det hände. Jag tror det var efter äggplocket och att kroppen inte riktigt hade läkt ordentligt när det rörde sig för mycket där inne. 
 
Ruvardagarna är annars bara en långsam plågsam väntan. Varje dag googlade jag på symptom och hur tidigt man kan få positivt graviditetstest. Jag fick ett graviditetstest av kliniken som jag skulle ta 18 dagar efter äggplock dvs. på ruvardag 16. Som jag skrev tidigare måste man åtminstone vänta 10 dagar efter Ovitrelle för att vara säker på att inte få falskt positivt. Symptom som jag fick direkt var ömma bröst men det fick jag redan efter Ovitrelle och sen kan progesteronet också ge ömma bröst. Molande värk i magen var något som kom smygande, det som kändes lite annorlunda från vanlig molvärk var en konstig känsla mot ljumskarna. Det kändes som att det drog mot ljumskarna, som att huden stramar på insidan.
 
På ruvardag 10 kom det lite rosa på applikatorn under dagen när jag tog Lutinus. Såklart vet jag att det kan hända, man får ju sköra slemhinnor och det kan vara vad som helst. Men jag tänkte det värsta, började googla och såg att många som misslyckats fått lite rosa som börjat just på dag 10. Men under min kvälls-Lutinus var det rosa helt borta. 
Allmänt | Lutinus | |
Upp