Fyremadel och första VUL

Det har hänt så mycket sen sist! 
Men för att det här ska gå att följa i efterhand så ska jag fortsätta där jag lovade. I förra inlägget berättade jag om min första spruta, Gonal-f. I behandlingsprotokollet kan man se ett annat läkemedel som tas i samband med Gonal-f efter dag 5. Det läkemedlet är Fyremadel. 
 
 
På bilden kan ni se att det står Orgalutran, det är ett läkemedel som motsvarar Fyremadel, dvs. den innehåller samma aktiva substans som Fyremadel. Den aktiva substansen kallas ganirelix och läkemedlet används för att minska frisättningen av hormonet LH (luteiniseringshormon). LH gör att äggblåsorna släpper dvs. man får ägglossning. Så man kan säga att läkemedlet tillsätts för att kontrollera äggblåsorna tillväxt och för att se till så att de inte släpps för tidigt. 
 
Den här sprutan är även den förfylld men istället för att sälla in dosen varje dag får man en förpackning med 5 sprutor med engångsdoser. Jämförelsevis med Gonal-f var den här sprutan betydlig tjockare och därmed svårare att få in, dessutom sved det när man hade injicerat den. Jag är inte spruträdd så för mig var det ingen fara men jag kan förstå om andra tycker att den är lite mer obehaglig. Gonar-f kändes ju ingenting. Jag tog den här sprutan direkt efter Gonal-f sprutan men på ett annat ställe i magen. Den tas även med 45˚ lutning jämfört med Gonal-f som tas rakt på dvs. 90˚.
 
Första VUL
På dag 6 var det dags att gå på första VUL (vaginalt ultraljud). Det här görs en eller flera gånger för att följa hur äggblåsorna reagerar på behandlingen. Ibland kan dosen av medicinen regleras efter VUL. Det som händer är att man får lägga sig i en gynstol och läkaren för in en ultraljudsstav för att kunna titta i äggstockarna. Därefter räknas och mäts äggblåsorna. I mitt fall kunde läkaren hitta 7 äggblåsor på vänster sida och 4 äggblåsor på höger sida. De hade redan växt sig stora, med den största på 27 mm. Den räknade hon inte var en äkta äggblåsa utan bara en tom vätskefylld blåsa, mer om det senare. De andra ”normala” låg på runt 15-16 mm har jag för mig. 
 
Sen tittade hon även på slemhinnan och kommentaren var att det såg bra ut, ”den är redan redo” tror jag att hon uttryckte det. Fick däremot ingen mer info om det. Jag har ju tidigare varit på VUL och har då fått information om hur tjock slemhinnan är och om den har blivit tre-skiktad men den informationen fick jag alltså inte nu. Det hade jag kanske kunnat fråga men nervositeten tar över på något sätt när man ligger där, kommer knappt ihåg att säga någonting. 
 
Eftersom det fanns äggblåsor som såg ut att mogna i rätt takt ändrades inte behandlingen. Läkaren beslutade att jag skulle ta Ovitrelle (ägglossningsspruta) på lördag kl 21 och att äggutplockning skulle ske kl 9 på måndag morgon. VUL skedde alltså på onsdagen så det var bara några dagar kvar! 
 
Jag behövde alltså inte göra flera VUL då behandligen hade gett resultat väldigt snabbt. Jag kan tillägga att jag gjort VUL flera gånger tidigare och att det alltid har gått att se många äggblåsor som även kan vara väldigt stora. Många gånger har jag hört ”Du har nog ägglossning vilken dag som helst” och sen har det visat sig att ägglossning varit en eller till och med två veckor senare än så. Jag har misstänkt att det här bidragit till våra svårigheter att bli gravida.. 
 
I nästa inlägg beskriver jag lite mer noggrant om Ovitrelle och även hur äggutplocket gick.
Allmänt | IVF, Ofrivillig barnlöshet | |
Upp