Sammanfattning av vår resa fram till idag

Jag har skrivit ihop en sammanfattning för att ge en snabb överblick på de olika sakerna vi har varit med om fram till idag. Det kommer vara kortare beskrivningar men de viktigaste händelserna kommer i egna inlägg så småningom.
 
Februari 2016: Slutade med p-ring (Nuvaring).
Sommaren 2016: Började med oskyddat vuxenmys.
Hösten 2016: Började med tempmetoden med appen FertilityFriend pga. oreglbundna menscykler. Försöker även kartlägga det mer noggrant m.h.a ägglossningstester.
Vintern och våren 2016/2017: Fortsatte dokumentera mina cykler, upptäckte att jag har kort lutealfas och även spottings. 
Juni 2017: Eftersom det nu hade gått ett år började vi fundera på att söka hjälp. Men då istället var mensen sen och brösten ömma. Ett plus! Det slutade dock i missfall v.6.
November 2017: Vi gifte oss och släppte bebisverkstaden för ett tag.
Februari 2018: Sökte hjälp på en privatklinik. Mina cykler varierar mycket, ibland uppåt 50 dagar.
Mars 2018: Nu började det hända saker i utredningen. Första VUL och första Ovitrelle+Lutinus-behandlingen. Lämnade även blodprov som användes för att analysera diverse fertilitetshormon.  
April 2018: Min man lämnar spermaprov.
Maj 2018: Jag gör kontraströntgen av äggledare, även kallad äggledarspolning eller hysterosalpingografi.
Sommaren 2018: Fortsatta VUL-undersökningar vid ägglossning och ytterligare ett försök med Ovitrelle+Lutinus. Tar även kontakt med vårdcentralen pga. problem med TSH-värde (sköldkörtelhormon). En inflammation i sköldkörteln hittas efter fler blodprover och UL.
September 2018: Tar kontakt med IVF-klinik där vi beslutar oss för att söka offentligt finansierad assisterad befruktning. Får även läkemedlet Letrozole för att hjälpa till att reglera cyklerna i väntan på IVF-behandling. 
Oktober 2018: Får beslutet att vi har rätt till IVF, tre försök som finansieras av staten. 
November 2018: Träffar vår fertilitetsläkare som gör upp en IVF-plan. Hon skriver ut Gonal-F, Fyremadel, Ovitrelle, Lutinus och även Levaxin. Levaxin för att sänka TSH-värdet. 
Januari 2019: Är på fjärde behandlingen med Letrozole och cykeln har reglerat in sig på 32 dagar +/- 2 dagar. Inväntar mensen i slutet på månaden och då start av första IVF-behandlingen. 
 
Anledningen till att vi väntade några månader innan vi började med IVF-behandlingen var för att jag var bortrest i jobb i november och sen krockade nästa chans med julledigheten och en utlandsresa. Men så fort tant röd kommer är vi redo!
 
Jag insåg att det är en massa ord och förkortningar som kan vara svåra att förstå om man inte är inne i bubblan själv. Jag får återkomma med en ordlista med förklaringar, så att alla kan läsa och förstå :)
 
 
Allmänt | IVF, Ofrivillig barnlöshet | |
Upp